Myers Briggs Type Indicator® (MBTI®)Werkvoorkeuren
Home Up Werkvoorkeuren Carrière kiezen Uitstellen Stress Communiceren Teams Intimiteit Ontwikkeling

 

Leer- en werkvoorkeuren

Lessen, studies, cursussen en instructies die vragen om je type voorkeuren te gebruiken zullen natuurlijk en gemakkelijk aanvoelen.

Waar mogelijk kan je eventueel nog vragen om enige aanpassingen, maar waarschijnlijk zal je het ermee moeten doen. Pas je dan aan, en maak gebruik van de mogelijkheid om je minder ontwikkelde voorkeuren te ontwikkelen.

Onderstaande voorkeuren en cursuskenmerken gelden ook voor studie en werkvoorkeuren en opgedragen taken. Met behulp van deze voorkeuren kan je nagaan wat je graag zou doen en hoe je graag zou willen werken.

Je leert en werkt het beste als:

Extraversion (E)

  • De aandacht ligt op de buiten wereld, mensen, plaatsen en dingen.
  • Hardop denken met genoeg tijd is toegestaan; conclusies zijn niet nodig. Feedback nodig.
  • Interactie, groepsgesprekken,en elkaar leren kennen worden aangemoedigd.
  • Groepsprojecten worden aangemoedigd.
  • Toepassingen worden gepresenteerd voor onderliggende concepten.
  • Leren door doen. Actie georiënteerd.
  • Geniet van tal van activiteiten

Introversion (I)

  • De aandacht ligt op de innerlijke wereld van gedachte en reflectie
  • Toegestaan om te denken voor het discussiëren over onderwerpen en beantwoorden van testvragen
  • Nadenken over en begrijpen worden aangemoedigd.
  • Heeft vrijheid en ruimte nodig om zich op één ding tegelijk te concentreren.
  • Begrijpen moet zich voordoen voor toepassen.
  • Werk alleen, of met een ander op projecten met minder toezicht.

 

Sensing (S)

  • Lesmateriaal is opgebroken in kleine delen.
  • Leren verloopt stap-voor-stap met voorbeelden.
  • Materiaal is gebaseerd op praktijk ervaring en experimenten.
  • De nadruk ligt op het kennen van bepaalde feiten en volledige details.
  • Houden niet van abstracte theorie. Moeten praktische toepassingen zien.
  • Geven voorkeur aan standaard procedures en traditionele aanpak wordt gebruikt.
  • Genoeg tijd is toegestaan om de te leren bekwaamheden te oefenen.
  • Testen leggen de nadruk op het kennen van feiten.

Intuition (N)

  • Het overzicht wordt gegeven voor de bijzonderheden.
  • De nadruk ligt op symbolen / theorie.
  • Voorstellingsvermogen, mogelijkheden en implicaties worden aangemoedigd.
  • Vernieuwende procedures en benaderingen worden gebruikt.
  • Zelfstandige studie is toegestaan en wordt aangemoedigd.
  • Tal van programma's en activiteiten
  • Houden niet van herhalingen en terugblikken en geven de voorkeur aan afwisseling.
  • Testen leggen de nadruk op nadenken, creativiteit, veronderstellingen, vermoeden en verklaringen.

Thinking (T)

  • Houden van (hoog)leraren die helder, logisch, analytisch en scherp zijn.
  • De cursusinhoud legt de nadruk op begrijpen, objectiviteit, bijvoorbeeld wetenschap, wiskunde.
  • Waarderen eerlijkheid en objectiviteit. Houden niet van enige vorm van begunstiging.
  • Competitief, zelfstandig.
  • Zijn geneigd kritisch te zijn en vinden fouten in argumenten en situaties.
  • Waarderen logische, goed georganiseerde cursussen die deskundigheid bieden.

Feeling (F)

  • Houden van (hoog)leraren die vriendelijk, tactvol, met empathie en ondersteunend zijn.
  • De cursusinhoud legt de nadruk op relaties, empathie, contact, bijvoorbeeld raadgeving en begeleiding, lesgeven.
  • Waarderen samenwerking, overeenstemming en houden niet van wedijver.
  • Hebben een humanistische aanpak. Leren zou een kans moeten zijn voor persoonlijke groei samen met waardevolle sociale betekenis.
  • Het leren is verwant met de student.

Judging (J)

  • (Hoog)leraren zijn helder en met empathie over hun standpunt m.b.t. de onderwerpen.
  • (Hoog)leraren houden zich aan het cursusprogramma, hoofdpunten en schema.
  • Hebben planmatig, gepland leren nodig met kaders, hoofdpunten en deadlines.
  • Verwachten feedback en evaluatie van de leraar.
  • Houden niet van verrassingen en te veel vrijheid bij het leren.

Perceiving (P)

  • (Hoog)leraren vragen studenten om hun eigen standpunt te ontwikkelen.
  • (Hoog)leraar mag afwijken van schema, hoofdpunten of cursusprogramma.
  • Gedreven door nieuwsgierigheid en houden van ontdekkend leren onder lichte druk.
  • Gelegenheid om te onderzoeken en te ontdekken met een flexibel tijdsschema.
  • Genieten van een gevarieerdheid van ideeën en leerstijlen.
  • Hebben aanmoediging nodig.

Nog niet bekend met Uw eigen type? Achterhaal Uw eigen Type!

Wilt U meer weten over Uw type, lees dan ook eens één van de vele typeprofielen op de MBTI Startpagina.


Copyright © 2001 Alfred S. Alschuler - alschuleras@appstate.edu - See http://www.appleprof.com for more life and study skills.

Copyright © 2002 Nederlandse vertaling Patrick Mast - Kijk op de MBTI Startpagina http://mbti.pagina.nl

Myers-Briggs Type Indicator, and MBTI are registered trademarks of Consulting Psychologists Press, Inc.

Laatste update: 03 dec 2002 16:45