Home

 

Unexpected Accident

Wonen in Hoedspruit - SA

Kleindkinderen

 

Hoofdgebouw

Rondavels

Family chalet

Tree house

Terras

 

Air photo

Bushcamp

Boma

Pool

De bar

 

Landrover

Landrover (2)

Bridge

Carport

Building activities

Borehole

 

Onverwacht bezoek

Afscheid

Reis  

Bestemming

 

Inrichting

Bakkie

Bush

Wildlife

Excursies

Div. foto's

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Land Rover (2)  

Onderstaand een aantal foto's van de Land Rover. Ik ben maar met een nieuw hoofdstuk Land Rover (2) onder foto's begonnen. Voor het geval u er niet genoeg van kunt krijgen, de vorige foto's zijn te vinden onder Land Rover. Deze foto's, die van Land Rover (2) dus,  zijn gemaakt tijdens ons verblijf voorjaar 2008. Onder video's kunt u nog een filmpje: "Repair of the Hulk" bekijken dat over het repareren en het ontluchten van de remmen gaat en over het het vervangen van de hoofdremcilinder die ik helemaal in Phalaborwa moest gaan halen en waarvoor ik een paar keer heb moeten rijden.

 

Toen ik voorjaar 2008 bij Amukela in Balule kwam trof ik het dashboard van de Land Rover zo aan. De koplampen brandden niet meer. Dus ik kon meteen aan de slag. Ik weet niet meer wat nou eigenlijk precies de oorzaak was, ik meen dat het iets met een zekering was. Gelukkig kon ik het vrij snel verhelpen; dat was een mooi "binnenkomertje".

Gelukkig hoefde ik niet alles zelf te doen. Hier twee andere "deskundigen" aan het werk, hangende boven het vooronder.

Hier wilden de mannen de thermostaat controleren; maar er bleek helemaal geen thermostaat in te zitten. Zeker zo gemakkelijk, kan ie ook niet kapot gaan. Is daar in Zuid Afrika ook niet echt nodig trouwens.

 

Holley carburator. Ziet er simpel uit aan de buitenkant. Binnenin wel wat ingewikkelder. Let op; deze Land Rover is een "conversion". Er ligt geen originele Land Rover motor in maar een Chevy petrol straight 6 cilinder. Hoeveel CC inhoud dat weten we nog steeds niet, maar we denken toch wel van tussen de drie en vier liter, aan de trekkracht en het verbruik te merken.

 

 

Er gaat nog al eens vaak iets mis. Hier hadden ze, de andere deskundigen, een bout afgebroken. Maar met een vice-clip en vooraf wat kruipolie kreeg ik het er nog in zittende stuk toch wel weer uit. Om een bout te vinden met de goeie "thread", dat had heel wat voeten in aarde. Voor dat soort onderdelen moet je daar naar de stad. Uiteindelijk maar twee bouten met moeren er in gezet.

 

Het juiste gereedschap om te sleutelen laat ook nog al eens te wensen over. Inmiddels begint het er een beetje op te lijken. Ik weet trouwens nog steeds niet wat dat onderdeel, die handel met dat witplastic rolletje, is. Ik denk dat het een drukrol van het Bakkie (Nissan pick-up) is.

 

 

En u ziet het zeker wel dat het aluminium onderdeel van het koelsysteem,  ver naar de filistijnen is. En denk je dat je zo'n onderdeel nieuw kunt kopen? Vergeet het maar. Moeten ze in Amerika bestellen, zeggen ze. Maar de "autodokter" zal een plan maken. We hebben overigens wel een gebruikt exemplaar van hem gekregen; dat wel.

 

De kenners onder ons die zien het wel. Freewheel hubs die meestal in "Free" staan, maar het er echt op aankomt, als je echt vast mocht komen te zitten dan kun je deze op "Lock" zetten en dan lukt het meestal wel om los te komen. Daarna wel weer op "free" zetten. 

 

 

Ja, ik zie het ook wel, een beetje roest hier en daar. Maar dat mag de pret niet drukken. Ik vind ze toch zo mooi die deurscharnieren (door hinges). En je kunt ze ook zo fijn uit elkaar halen, zuiver maken en opnieuw in het vet zetten. Mooi spul.

 

 

En wat denk je hiervan? Handig bij het instappen; daar zijn ze dan ook voor bedoeld.

 

Achterwiel ophanging/bladveren. Die asstrop is gebroken zie ik wel, moeten we ook nog maar eens vernieuwen.

 

Aan deze kant is die ophangband band ook gebroken zie ik wel. Er is nog genoeg werk aan de winkel zie je wel, nog genoeg te repareren.

 

Ziet er wel een beetje vettig uit, maar dat schijnt normaal te zijn voor een Land Rover, dan gaat ie niet zo gemakkelijk roesten. Zie je die nieuwe remleiding daar dwarsover ? Ik heb de oude leiding moeten vernieuwen omdat die dicht zat, ingedeukt door een rotsblok of zo.

 

Hier toch wel een beetje veel olie aan de onderkant van het differentieel. Misschien een beetje te vol gevuld? Of een lekke keerring misschien. Tja, hij is ook niet meer van de jongste. Van 1970 zo ongeveer; dus reken maar uit zo'n 38 jaar ongeveer.

 

 

 

 

 

De achteronderkant. Differentieel ziet er aardig droog uit; ook de remtrommel. Hier kun je dus ook zien waar die draagbanden voor dienen, namelijk. om te voorkomen dat de achteras te diep naar beneden kan uitslaan, zodat de slang van de remleiding strak zou komen te staan met alle gevolgen van dien. Die ijzerdraad bovenin is nog uit de tijd dat we geen smeerput hadden en toen we nog onder de auto moesten gaan liggen. Aan die draad daar kon je dan mooi je looplamp aan ophangen. Die draad heb ik nu weer verwijderd; het was geen gezicht eigenlijk.

 

Hier de remtrommel linksachter toch een beetje nat. Daar moet dus nog maar weer eens naar worden gekeken. Ik heb al eens eerder gezegd dat we beter alles van het remsysteem hadden kunnen vernieuwen. Dus niet alleen de remcupjes maar de remcilindertjes en alle leidingen. Je wil niet weten hoeveel vuil er alles bij elkaar in het remsysteem zat. De hoofdremcylinder hebben we helemaal vernieuwd. Ook hier een gebroken asstrop.

 

Hier dan de elektrische brandstofpomp waar al zoveel over te doen is geweest. Deze pomp dient ter vervanging van de defecte mechanische brandstofpomp.  

 

En heeft u enig idee wat dit voor een motor is? Nou, dit is de elektromotor voor het aandrijven van de ruitenwissers (wipers in het Engels). De motor drijft een draad aan en die draad drijft een ruitenwissermechanisme aan.

 

Niet van die stugge Land Rover banden, maar meer van die ballonbanden. Dat rijdt wat comfortabeler in de bush?!

 

De ontsteking. Puntjes goed afgesteld. Maar waar die groene draad nou goed voor is? Het heeft iets met de massa te maken zo te zien. Ik heb het voorlopig maar gewoon laten zitten. Het vervroegingmechanisme ziet er niet florissant uit, een beetje roestachtig, daar hou ik niet zo van. Maar bleek bij controle toch nog te werken.

 

Ik wist eigenlijk niet goed of ik deze foto er wel bij moest doen. Maar ja, waarom ook eigenlijk niet. Het was op mijn 67e verjaardag, die we bij Amukela in Balule in Zuid Afrika hebben gevierd. Bevalt me eigenlijk best wel goed om daar mijn verjaardag te vieren. Daar kunnen we rond die tijd altijd lekker buiten zitten. Hier onder het dak van de lapa.

 

Het zou niet mijn keuze zijn geweest dit T-shirt met die tekst. Maar ja, een gekregen paard moet je niet in de bek kijken zegt een Nederlands spreekwoord. Dus daar zullen we het vooralsnog maar op houden. 

 

Kijk, dat petje dat is tenminste fatsoenlijk. Daar kun je mee voor de dag komen, daar is niks mis mee; tenminste voor zover ik het kan beoordelen.. 

 

 

Nou hier dan ter afsluiting een foto van de Hulk boven de smeerput. Dat achterwiel achterop dat moet er trouwens nog af. Dat komt straks voor op de motorkap, op de bonnet dus. Die foto's volgen nog. Nu eerst maar eens al deze foto's uploaden.

 

En zoals vaak het geval is: "De vrouwen moeten het weer mooi maken". En vind het aardig gelukt, op die spiegels na.

 

  

  

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

_____________________________________________________________________________

  Welkom old South Africa The gate Hoofdgebouw  Rondavels Family chalet  Tree house  De terrassen De boma Wildlife  Excursies  Air photo  Pool  Div. foto's  Bobotie Land Rover  Kleindkinderen  Het afscheid De reis Bestemming  Route beschrijving  Inrichting Het bakkie De bush De bar Ontspanning Onverwacht bezoek  Unexpected Accidents KSFCVD